الدرس الحادى عشر فوتوشوب, الطبقات-Layers فيديو

ماذا يمكنك أن تفعل إذا قمت بعمل تعديلات و خطوات طويلة على صورة و بعد فتره اكتشفت انك اخطأت فى جزء ما بالصورة, هل ستقوم بعمل تراجع إلى هذه الخطوه؟

هل إذا كنت تريد إخفاء جزء وفى نفس الوقت لست متأكداً إذا كان سيكون ما تريده بالشكل النهائى ام لا, هل ستقوم بالتصميم و اذا لم يكن كما تريد تقوم بعمل تراجع؟

ماذا تفعل إذا كنت تريد عمل جزء شفاف بالصورة؟

كل هذه الاسئلة و اكثر منها الإجابة عليها بكلمة واحده فقط إنها “ الطبقات- Layers” اللاير أو الطبقات بالفوتوشوب من أهم ما يميزه كبرنامج جرافيك و تصميم عن باقى البرامج.

ما هى الطبقات أو اللايرات-Layers فى الفوتوشوب-Photoshop ؟

الطبقات هى امكانية وضع الصور او جزء من الصور او التصميم فوق بعضه البعض و التحكم بهم ليخدموا التصميم فى النهاية.

فى الصورة التالية يمكننا رؤية ما تعنى الطبقات:

شكل الطبقات لو تخيلناها من الجانب
Layers from the side
شكل الطبقات لو تخيلناها من أعلى
Layers from the top
Layers from the side layers top

من الصورة التالية يمكننا رؤية الطبقات بسهولة, فإذا أخذنا الليرات-Layers من الجانب بالترتيب كما بالصورة, و إذ نظرنا إليها من اعلى ستظهر كما بالصورة الأخرى, ولكنك عندما تقوم بفتحها كصورة عادية سترى مجموع الطبقات فوق بعضهم الأخر, الطبقات يراها المصمم فقط فى ملف بصيغة PSD ولكن العمل النهائى يكون للطبع أو لعمل خلفية أو شعار لشركة أو ما إلى ذلك يكون صورة واحده دون طبقات-Layers.

إذن فالطبقات توضح طريقة عملك على البرنامج, ولأنها لك فيستحسن أن تقوم بترتيبها جيداً, و العناية بتسميتها. لأنه كلما ذاد حجم التصميم و بالطبع اقصد هنا حجمه كطبقات-Layers و ليس ابعاده طولاً و عرضاً. كلما ذاد اهمية اسم الطبقة, و فى اى مجموعة. توفيراً للوقت.و كما ذكرنا قبل ذلك أن الفوتوشوب-Photoshop يتيح امكانيات لكل أداة, ويجب عليك أن تحاول اكتشاف كل جزء, وما لم تستعمله اليوم قد تحتاجه الغد.

سنعرف فى هذا الدرس كيفية التعامل مع الليرات-Layers و كيفية إنشائها, و كيفية عمل نسخ للير, أو مسحه من التصميم.

هذه هى مجموعة الصور التى قمنا بتركيبها فى الدرس, فقد كانت طبقة سلحفاه, و طبقة زجاجة, و طبقة حصان بحبل و قد تمكنا عن طريق الطبقات- Layers أن نصل للشكل التالى:

layers

وهى مثال للتوضيح, فهناك بعض الأخطاء ولكنى اردت ان اوضح الطبقات.

وهذا الشرح العملى بالفيديو عن الطبقات–Layers بالفوتوشوب:

 

حمل الدرس

الجزء الأول

تعريف بالطبقات و الاساسيات الخاصه بها.

الجزء الثانى

كيفية إستخدام اللير ماسك بالطريقة الصحيحه.

الجزء الثالث

التعامل مع احد الأمثلة كفكره للوصول لشكل جديد.

تعليقات

‏قال غير معرف…
يااااااااااااه


بجد انا كنت مستنيك تنزل الدرس الجديد

ما شاء الله الدرس تحفة

ومتألق كالعادة (:

ف تقدم بأذن الله
‏قال Yasser Abo El Ella
أنا متشكر جداً لكلامك, واتمنى التقدم للجميع.
تحياتى
‏قال somamb…
السلام عليكم
الف مبروك علي الدرس الي اكثر من روعة بجد كنت نقول كيف يعملوا فيهل الحركات بس انت بجد وضحتلي وعرفتني الشياء المخفية يعطيك العافية وجزاك الخالق وفي ميزان حسناتك. تلميذتك إلي الأبد
‏قال Yasser Abo El Ella
@somamb
أنا متشكر جداً. و اى استفسار تقدرى تحطيه علشان يوضح حاجات اخرى.
شكراً
‏قال غير معرف…
بسم الله الرحمن الرحيم

بجد مجهود تشكر عليه


بس

فين باقى الدروس ؟

وممكن تقولنا لبدروس هتكون كام درس ؟


انا عارف طبعا انك ممكن تكون مشغول شوية انا بس انا حبيت اطمن

عشان المرادى طولت اوى علينا
‏قال غير معرف…
ما شاء الله

تدريس ممتع و مفيد

بس كنت أتمنى وضع الصور التي عملت عليها التعديلات حتى نطبق ما تم دراسته

كما لأتمنى عدم لتأخير في وضع بقية الدروس

دمت بخير و سلامة و بتميز دائم
‏قال Yasser Abo El Ella
@Emad
اهلاً بك عماد فى المدونة, باقى الدروس هاتتنشر عن قريب, بس انا مشغول الفتره دى جداً.
وعدد الدروس مقدرش احددها قد ايه لأنى بشرح فى الاساسيات و بعد كده هايبقى شرح حاجات بسيطه. البرنامج كبير و انا عايز اشرح فيه على قد ما ققدر.

@غير معرف
شكراً لكلامك, بخصوص وضع الصور اللى تم الشرح عليها. فأنا لا اريد تتبع الخطوات التى اقوم بعملها بل أريد كل شخص ان يقوم بعمل بحث سواء بجهازه او على النت و يقوم بالعمل على صور خاصه من مخيلته.
لأنك ستتعرف على اشياء كثيره سواء فى بحثك او و انت تقوم بالعمل على الفوتوشوب, لذلك لا اضع الصور التى استعملها.
بخصوص البحث على الانترنت يمكن لمن يريد معرفة المزيد عنه, يمكنه قراءة الدرس التالى:

http://ana-3rby.blogspot.com/2009/03/blog-post.html

تحياتى للجميع
‏قال غير معرف…
samy adl
samy adl
..اشــــــــــــــــــكرك جدا جدا على مجهودك الرائع وعلى الدروس اليى انا واحد من الناس اتعلمت منها كتير قوى قوى
..وارجو من الله انه لايحرمنا منك ويحافظ عليك وعلى عملك الخيرى
..ولك الف شكر على ارسالك الدروس اول باول على اميلى
..ولك منى الف الف الف مليون شـكر واحترام وتقدير
‏قال Yasser Abo El Ella
@samy adl
متشكر جداً على تعليقك, و ان شاء الله هاترجع الدروس تانى بإنتظام.

تحياتى
‏قال the king angel…
والله استاذ يباشا تلسم ايدك بس انا عندى تعليق بسيط

يعنى ماشاء الله عمالين ننزل دروس ودايخين على البرنامج

ياريت استاذنا ترفع لينا نسخه من البرنامج علشان نقدر ننزلها بدل محنا دايخين كده

بنزل الدروس ومفيش تطبيق

ومعلشى يباشا ملاحظه كمان

ياريت ترفعو لينا الدروس على الميديافير
media fire

سريع وخفيف وبيدعم الاستكمال علشان لو حد بيعانى من بط النت زى كده مثلا

ويارب للامام دايا يباشا

ونا متابع ان شاء الله
‏قال Yasser Abo El Ella
@the king angel
اخى العزيز, الفوتوشوب ليه حقوق ملكيه و فكريه و انى ارفعه هنا دا ضد سياسة المدونات التابعه لجوجل, وغير كده المنتديات مليانه نسخ من الفوتوشوب.
يعنى انا لو هاحط ليناكات كل اللى هاعمل انى هاعمل سيرش على برنامج فوتوشوب و هاكتب اسم الاصدار و اللى هايطلع هاحطه هنا.
انا برفع ملفات على زيدو لأن ملوش وقت معين يترفع و بعد كده يتشال. وانى افضل اجدد الينكات كل فتره دا هاياخد وقت و مجهود انا مقدرش عليه.
زيدو بيخلى اللينكات على طول.
وان شاء الله يكون وصلك قصدى.

تحياتى
‏قال غير معرف…
ننتظر أخي العزيزي

ذهبت للكثير من المنتديات ولم أجد أفضل منك عزيزي في الشرح

ونحن في إجازة ونتمنى أن نتعلم على يديك قبل أن تنتهي الإجازة
‏قال Yasser Abo El Ella
@غير معرف
متشكر جداً على كلامك اللى اكيد بيرفع من معنوياتى, بالمناسبه تم نشر الدرس الثانى عشر.
وإن شاء الله هاحاول احط دروس أكثر و أكثر قبل ما الأجازه ما تخلص.
تحياتى
‏قال غير معرف…
شكرا جزيلا علي هذا الكم الهائل من المعلومات انا استفدت كتير جدا
انا عندي طلب
ممكن اعرف ازاي اطور نفسي اكتر في power pointمن تأثيرات وعايزه اعرف الtechniqesالمختلفه مثل العروض التقديميه مثلا في التليفزيون
هايفدني جدا في شغلي
سلام

المشاركات الشائعة