الدرس الثامن فوتوشوب عن استخدام channel, layer mask فيديو

شاهدنا فى الدرس السادس كيفية تحديد جزء من الصورة فى الفوتوشوب-photoshop, ولكن ما يمكننا ان نفعل إذا احتوت الصورة على تفاصيل كثيرة و دقيقة لدرجة أننى لا استطيع استخدام Magic Wand Tool أو Lasso Tool أو حتى Color Range.

هنا يمكننا التعامل مع Channels والتى شرحناها فى الدرس الثاني, وميزة التعديل فى Channels أو القنوات انك ستتمكن من إزالة خلفية الصور, حتى و إن كانت معقدة بعض الشيء, و بطريقة احترافية, ونقوم بالتعديل فى القناة الحمراء أو Red Channel كونها القناة الأغمق بالصورة, فالهدف من التعديل فى القنوات هو الحصول على تضاد قوي بين الأبيض و الأسود, لنتمكن بسهولة من تحديد الأطراف و الأجزاء التى نريدها. وبالطبع يمكننا بعدها استخدام أداة :Layer Mask فوق الطبقة التى قمنا بتنقيحها بالصورة,
Layer Mask من الأدوات الرائعة فى الفوتوشوب, فهو يعطى الصورة أو التصميم شكل إحترافي و يقوم بعمل تدريجة فى وقت قصير و يسهل لنا التحكم بها.
و يوفر فى الوقت الخاص بالتصميم.

قمنا بدمج هذه الصورتين عن طريق استخدام خصائص الطبقات بالفوتوشوب Blending mode:






ولكن ماذا نفعل إذا اردنا وضع جزء معين من صورة على جزء فى صورة أخرى؟

اخذنا فى الدرس الخاص بتحديد الصور أكثر من طريقة لنتمكن من اختيار جزء من الصورة ولكن ماذا نفعل إذا وجدنا جزء صعب اختيارة؟

كالشعر, كالخطوط الرفيعة المتداخلة, زخارف بالصورة و ما إلى ذلك من الأشياء التى ستأخذ وقت كبير جداً بالأدوات الاعتيادية, Lasson tool, Color Range, Magic Wand Tool فى هذه الحالة يمكننا إستخدام Channel أو القنوات لتحدد مثل هذه التفاصيل الدقيقة و عدم فقدانها أثناء التصميم بالفوتوشوب-Photoshop.

يمكننا مشاهدة المثال التالى للتوضيح:


bizarro_superman_comics_776462_o

hair_blackwhite_girl

mashrum

channels

عن طريق الصور السابقة تمكنا من دمجهم معاً و استخدمنا تكنيك Channels فى تحديد الشعر فى الصورة رقم 2 و الشرح التالى يوضح بالفيديو كيف تمكنا من تنفيذ هذا الدمج.



حمل الدرس

الجزء الأول
وضع صورتين بشفافية عن طريق تغيير خصائص الطبقات.

الجزء الثاني
أستخدام القنوات فى تحديد الصور مهما كانت دقيقة.

الجزء الثالث
أستخدام الماسك على الطبقات لتحديد افضل للطبقات.

تعليقات

‏قال روعة الكون…
ماشاء الله استاذ ياسر حضرتك مايسترو بجد درس غاية فى الروعة

ياترى لوحبينا نعرض عليك تطبيقاتنا هل ينفع

شكرا لك استمر نحن نتابع
‏قال egyphoto
يا جامد يا جامد

شرح روعة والله

طبعا انت عارف انا مين
‏قال احمد mando…
مليون شكر يا مستر ودايما بتمتعنا ببساطة تقديمك للدروس والشرح الرائع السهل وبطريقة احترافية فى نفس الوقت وربنا يوفقك دايما وتعلمنا كمان وكمان
‏قال Yasser Abo El Ella
@روعة الكون
اهلاً بك روعة, متشكر على تعليقك.
بخصوص التطبيقات هاتبقى صعبة اتابعها لأن الدروس هاتكمل ورا بعض, هايبقى معناها انى ممكن اكون بشرح فى اخر درس او حتى فى دروس اخرى. و قلاقى تطبيقات على اول درس. و دا هايبقى صعب اتابعة علشان وقتى بالعافية بيسمح بعمل الدروس و الرد على التعليقات و خصوصاً انى لوحدى. و لكن ان شاء الله فى التصميمات هاحاول اعمل مسابقة مثلاً او تفاعل بين الاعضاء المتواجدين فى المدونة مع بعض.
تحياتي

@egyphoto
حسام باشا قلب الأسد. أكيد عارفك
منور المدونة بتعليقاتك يا ريس.

احمد mando
أبوحميد ربنا يكرمك يارب, وأنا ما بعملش حاجه. انتم اللى بتشجعونى انى اكمل ربنا يكرمكم. و ان شاء الله قريب الناس اللى متابعه هاتبقى احسن منى فى الفوتوشوب.


ودي و تقديري
‏قال روعة الكون…
ماشى استاذ ياسر عندك حق .... الله يعينك بس كان نفسى تقييم عملى كى نستفيد من الملاحظات والتوجيهات

استمر بعون الله نحن نتابعك

جزاك الله خيرا
‏قال Yasser Abo El Ella
@روعة الكون
متشكر ليكي تفهمك. وأنا فعلاً ما احبش ارتبط بحاجة وما انفذهاش.
متشكر ليكي تعليقك.
تحياتي
‏قال somamb…
منور ياباشا ياأستاذي الخاص انت وبس في التعليم ومحد يجي مكانك ياريت اقدر اساعدك واخفف عليك التعب واساعدك في انتاج الدروس ربي يساعدك ويقدرني علي مسانتك .استمر انا في جنبك دائما وابدا تلميذتك وصديقتك الي الأبد ربي يحميك ويساعدك شد حيلك واكبر راح تكون افضل انسان علي وجه الأرض وشكرا علي جهدك الكبير ربي يعطيك الصحة والعافية
‏قال Yasser Abo El Ella
@somamb
منورة المدونة بتعليقك, و يارب يديم المعروف و الصداقة بينا.
وان شاء الله تلاقى كل اللى تحتاجيه على المدونة.
تحياتي

المشاركات الشائعة