ICDL تقنيه المعلومات 2

أ‌- تقنيه المعلومات: (الجزء الثانى والاخير).

1-ما هو الكمبيوتر ؟ ( ودا الدرس السابق)

2- ما هى أجهزه الإدخال (Input )؟
3- ما هى أجهزه الإخراج (Output ) ؟
4- الشبكات .
5- مقدمه فى الانترنت.

.. دول هايكونوا درس المره دى ..

2- ما هى أجهزه الإدخال (Input) ؟



أجهزه الأدخال (input) : هى الاجهزه التى تستخدم فى إدخال البيانات للجهاز و هو ببساطه ما تم ذكره فى الدرس السابق و لكن هنا سنذكر الاسم و يمكنك معرفه الوظيفه من الدرس السابق .


بص كده على الجهاز اللى قدامك و قولى انت بتدخل المعلومات و البيانات للكمبيوتر عن طريق ايه ؟

1- لوحه المفاتيح Keyboard .




2-الماوس Mouse .



3- الماسح الضوئى Scanner .
4- ميكروفون Microphone .



5- لوحه اللمس - الخاصه باللأب توب - Touch pad .



6- عصا الالعاب Joy Stick.



7-المرقم Digitizer .




8- شاشه الرسم Wacom .




9-شاشه اللمس Touch Screen.



10- كاميرا Dgital Camera.



11-كاميرات الويب Web Camera .
الخ الخ الخ

دى ببساطه وحدات الادخال و دى وظيفتها انها بتدخل المعلومات و البيانات للجهاز .

أما عن واحدات الاخراج تقدر تقول عليها انها الواحدات اللى بتخرج البيانات و المعلومات المطلوبه من الجهاز :

1- الشاشه Monitor .


2-شاشه العرض الكبيره المسطحه Flat Screen Monitor .
3-السماعات Speakers .



4- الطباعات بأنواعها Printers واللى نقدر نقولهم :
Laser printers طابعات الليزر - Inkjet printers طابعات الحبر - Dot Matrix printers طابعات المصفوفه النقطيه .



شبكات المعلومات Information Network
-ايه هى الشبكه ؟
الشبكه بتاعه الصيد بتبقى عباره عن خيوط كلها متصله ببعضها .بالظبط زى شبكه الكمبيوتر بمعنى أن الشبكه هى ربط أو توصيل أكتر من كمبيوتر ببعض .

يعنى الشبكه تكون بين جهازين او اكثر تتصل ببعضها البعض بأسلاك أو خطوط الهاتف أو ألياف ضوئيه لتبادل الموارد .


الفوائد العائده منها :
1-مشاركه الموارد. 2-الاتصال بالأجهزه الاخرى. 3-مشاركه المعلومات.

وفى منها نوعين :
1- الشبكه المحليه : (LAN) ( Local Area Network)



ودى المقصود بيها ربط بعض الاجهزه التى تكون بمكان واحد لتسهيل عمليات نقل المعلومات , كالشركات والمكاتب فالأفضل أن تتصل كمبيوترات الشركه ببعضها بكل قسم لتسهيل عمليه نقل البيانات أو طباعتها من طباعه واحده و أستخدام CD ROOM واحد و ماسح ضوئى (Scanner) واحد يعنى انت فى الشغل لو عندك أكتر من جهاز فى المكتب اللى انت فيه, و حبيت تنقل ملف من كمبيوتر لكمبيوتر تانى هاتعمل ايه ؟ هاتنسخه على سى دى CD أو هاتوصل الهارد ديسك ببعض أو بفلاشه Flash Diskو دا طبعا مش متاح لأنك مش فى بيتكم دا أنت فى شركه محترمه و أكيد فى ضمانات على الاجهزه و بالتالى إن ربطهم بشبكه واحده حاجه بتوفر الوقت و المجهود و المال و قد تكون بين جهازين أو أكثر .


2- الشبكه الواسعه النطاق (WAN) (Wide Area Network)



ودى المقصود بيها الشبكه التى تربط بجهازين أو أكثر بمناطق أكثر اتساعا, يعنى شبكه أمكانيتها أكبر من الشبكه المحليه و دى ممكن تكون بين شركه ليها أكتر من فرع فى أكتر من مدينه واحده, ممكن توصلهم ببعض عن طريق الشبكه الواسعه النطاق.

-إيه هو (workgroup computing) أو مجموعه العمل للأجهزه ؟
معناها إن مجموعه من المستخدمين للكمبيوتر ممكن إنهم يشاركوا مصادر معلوماتهم سوا , لو إنت فى جرووب وحاطط Options ( أختيارت ) معينه لصفحه الطبع للطابعه (Printer) بتبقى للجروب كله يعنى لو أى جهاز من الاجهزه دى حب يطبع أى ورقه هاتطبع تقائيا بالاختيارات اللى إنت محددها للجروب.


- من مميزات مجموعات العمل للكمبيوتر تقريبا تقدر تحط كل مميزات الشبكات :
1-توفير الوقت. 2- توفير المجهود. 3- توفير الاموال . 4-العمل المنظم.

هناك بعض التعاريف هايبقى احسن لو اخدنا عنها فكره علشان ما نبقاش زى الطرش فى الزفه:










-التلكس Telex :
قول للزمان إرجع يا زمان ( الله عليك ) أنا عن نفسى كنت أسمع عنه فى فتره بس ما افتكرش انى اتعاملت مع التلكس وجها لوجه, و دا بقى يا بوب بيقولك كان ياما كان كان اخترعوه لإرسال الرسائل عن طريق بكاه التلكس و تقدر تقول إنه إنقرض دلوقتى لأن فى إيميل إلكترونى و فاكس .


- الفاكس Fax:
الفاكس جهاز يجعلك قادر على إرسال رساله مطبوعه او اى مادى مطبوعه على ورق من خلال الإتصال بخط التليفون و من ثم يقوم جهاز الفاكس المستقبل لهذه البيانات لتحويلها من إشارات إلى ماده مطبوعه على ورق , يعنى كأنك بتصور ورقه عند بتاع التصوير هو بيعمل ايه ؟ بيحط الورقه و بتتمسح ضوئيا و بتتعاد طبعها, هو بقى دا نفس الكلام بس بعد ما يمسحها ضوئيا بيبعت البيانات بتاعتها او الشكل بتاعها كإشارات للفامس المستقبل اللى بيحول الاشارات لطباعه. و الاجهزه دلوقتى بتاعه الكمبيوتر تقدر تجيب ليها كارت فاكس و تقدر تشغله إنك تستقبل و تبعت فاكس و على فكره لما بتتصل بالنت و بتسمع الاصوات الغريبه دى بتبقى نفس الاصوات اللى هاتسمعها لما تيجى تبعت فاكس.


- المودم Modem :
ودا اللى متاخد من كلمه MODulate والمودم وظيفته إنه يرسل البيانات عبر خطوط التليفون لجهاز تانى و اللى يستقبلها عن طريق المودم الخاص به أى ارسال و استقبال الاشارات و التى يترجمها المودم إلى بيانات .

- (ISDN ) - (Integrated Service Digital Network) :
أى إس دى إن و معناها الشبكه الرقميه للخدمات المتكامله ودى بتسمح بتبادل البيانات أسرع من أجهزه المودم العاديه و بتبقى من 64 إلى 128 kb كيلو بت فى الثانيه.


-الأقمار الصناعية Satellites:
يعنى التقدم كله بمعنى انك تبقى على النت و بتتصل بأى دوله و بتدخل على النت من اى دوله, يعنى التقدم, يعنى التكنولوجيا .


البريد الإلكترونى (E-mail) :



إذا كان لديك كمبيوتر + وسيله إتصال على الانترنت من مكونات الكمبيوتر + إنترنت, يمكنك أن ترسل بريد إلكترونى إلى أى شخص بأى دوله, سواء إن كان على إتصال أم لا

ومن فوائد البريد الإلكترونى (E-mail) هو سرعته العاليه, توفير المجهود, لا يحتاج إلى خبره, إمكانيه الإرسال لأكثر من شخص فى المره والواحده

هناك نوعان من الايميلات, الايميلات أو الرسائل الداخليه و الايميلات و الرسائل التى تكون على المستوى العالمى بمعنى :

إنك فى شركتك لو عندك شبكه زى اللى إتكلمنا عنها فوق تقدر بسهوله إنك تعمل نظام رسائل خاص بالشركه ومفيش حد يقدر يستعمله من برا الشركه.

أما النظام التانى وهو انك تدخل على النت و تبعت ايميل لأى حد على النت و تقدر تستقبل ايميل برده من اى مكان فى العالم .
من عيوب الايميل ما يسمى بال (Spam) وهى ما يصلك عن طريق الايميل من إعلانات و كثرتها تضايق المستخدم لأنها تكون خادعه على قدر الإمكان وهى تكون عادة عن موقع معين قد يكت لك انك ربحت معهم او سيصلك أشياء إن اشتركت و عندما تشترك تجد انك خدعت و ذهب وقتك هباء لأن مثل هذه الشركات ترسل لك إعلانات بعد ذلك تستفيد هى منها و تنزعج انت.

الأنترنت Internet :




الانترنت شبكه على مستوى العالم تتيح لأى شخص الاتصال بها من اى دوله فى العالم و تتيح له الوصل لمعلومات و بيانات هائله و متخصصه فى أى مجال وسرعه كبيرهوالتى تعتبر ميزه كبيره.

وهذه المميزات جعلت الانترنت فى الصداره كشبكه تخدم كل المستخدمين :

الباحثين و مجالات الافاده فى ابحاثهم فبدلا من البحث فى مجلدات يمكنه ان يبحث بواستطه كلمه فى محرك بحث.

الشركات التى تعرض منتجاتها على الانترنت و تقوم بالتسويق له و بيعه.

المستخدم العادى و الذى أصبح يمكنه أن يشترى احتياجاته كلها من على الانترنت .

طب انا دلوقتى عايز ادور عن اى حاجه وعلى فكره تأكد إن أى حاجه هاتلاقيها على النت , المهم أنا دلوقتى عايز اعمل بحث عن حاجه معينه اعمل ايه ؟

فى اكتر من موقع بأكتر من أسم طب اعمل ايه ؟

دى فايده محركات البحث اللى موجوده على الانترنت و اللى فيها بتتحط المواقع و تتحفظ بطريقه تقدر تدور بعد كده فى الموقع دا عن كلمه يوريلك المواقع الموجوده اللى اتذكر فيها الكلام دا

أمثله على محركات البحث العالمية :

جوجل:


http://www.yahoo.com/

ألتافيزتا:





وهذه بعض المحركات الاخرى :



http://www.go.com/



http://www.excite.com/


ودى تعتبر من أهم و أشهر محركات البحث .

أما عن مكتشف الانترنت (Interner Explorer) فدا حاجه زى الويندوز و تقدر من خلاله تصفح الانترنت وهاتلاقى درس موجود على المدونه على استخدام Internet Explorer المتصفح .

دى كانت نبذه صغيره على النت لحد ما هاناخد ماده لوحدها عن النت فى الاخر.

الحمايه وحقوق الطبع لأستخدام الانترنت :

فى ناس متسللين و اللى بيحبوا يتلصصوا او يدمروا اجهزه اخرى و اللى بيطلق عليهم ( هاكرز ) (Hackers) ودول فى منهم مجموعات بتبتذ ناس من خلال الحصول على معلوماتهم الشخصيه و ملفات مهمه من أجهزتهم أو تدمير شركات من خلال الحصول على معلومات عن نظامها و اختراق شبكاتها و تدمير البيانات,دا اللى يخلينا لازم ناخد بالنا كويس ووضع جهاز امنى عالى على الاجهزه فى حاله وجود ملفات مهمه او بيانات سريه و توصيلها بالانترنت. غير كده ولا كده فى الفيروسات اللى النت مليان بيها يعنى ممكن موقع تدخله وميكنش عندك أنتى فيرس كويس يحملك فيرس و بالشفا يا ريس, ( فى على المدونه درس عن الانتى فيرس و اذاى تتأكد من سلامه جهازك من غير انتى فيرس على النت ), وقد تتم سرقه كلمات المرور الخاصه بالايميلات أو كلمه المرور الخاصه بالفيزا كارد Visa Card و هو ما يعتبر عمل إجرامى بالطبع .

طب نعرف حاجه مهمه إيه هى الفيروسات دى ؟ عامله اذاى يعنى ؟ شكلها ايه ؟

الفيروسات دى عباره عن برامج صغيره يعنى أوامر محطوطه بنظام فى ملف و لما بيوصل جهازك و يشتغل بيبدأ ينتشر حسب نوعه يعنى فى فيروسات مصممه لإحداث فوضى فى الجهاز و تانيه بتخلى الجهاز مليان بملفات ملهاش لزمه و تانيه بتعطل اهم الوظائف فى الويندوز المهم انه هايخنقك و من اعراض الفيرس مثلا ( بطىء الجهاز- مسح ملفات معينه - ظهور ملفات غريبه )و الفيروسات بتقوم بنسخ نفسها تلقائيا على الجهاز و غالبا مش هاتلاقى فيروسات الا على الملفات اللى امتدادها EXE. لأنها بتلحق نفسها بالملفات اللى بتشغل البرامج علشان كل مره تشغل فيها البرنامج بيشتغل فيها الفيروس بنسخ نفسه او تنفيذ بعض الاوامر علشان كده لما بتاخد ملفات من واحد صاحبك او تنزله من النت و تشغله لو فيه فيرس مش هاتلاحظ الا بعد مرور فتره و ممكن تضطر لأنك تمسح ملفات و برامج كتير الفيروس ضربها وهنا بتيجى اهميه النسخه الاحتياطيه Backup .

طب احمى نفسى اذاى ؟

أولا : تلاقى انتى فيرس قوى و معروف و ماتجربش انتى فيرس جديد لأنك مش محتاج تقعد تجرب كل شويه برنامج شكل ممكن يكون خفيف و سريع بس ملوش لزمه , انتى تنقى انتى فيرس و تعمله update لأن كل فتره بتبان فيروسات جديده و بينزلولها حلول ودى برده سهله انك تتأكد من فاعليه الانتى فيرس بتاعك من الدرس الموجود على المدونه

ثانيا : ما تفتح ايميلات من النت بمرفقات انت مش عارفها حتى لو من عنوان واحد صاحبك لأن فى احيانا فيروسات بتبعت نفسها لوحدها مجرد انك فتحت الايميل بتبعت نفسها من ايميلك لكل العناوين اللى عندك.

ثالثا : لو فتحت ايميل و فيه مرفقات و شاكك فيه, ما تفتحهوش علطول احفظه على الجهاز و بعد ما تعمله سكان بالانتى فيرس Antivirus وتتأكد من سلامته تقدر تفتحه .

رابعا : لما تنزل اى برنامج نزله من موقع موثوق فيه علشان ما تتبعتش لأن حتى برنامج الانتى فيرس اللى هاتنزله ممكن يكون مضروب بفيروس يعنى لازم تتأكد الاول من الموقع .

خامسا : النسخه الاحتياطيه للبيانات و المعلومات المهمه على جهازك .

التأمين و النسخ الاحتياطى :



انت دلوقتى شغال على الكمبيوتر وعمال بتكتب عليه ابحاث او بتحط فيه معلومات و بيانات بقالك فتره عمال بتجمع فيها من الانترنت شويه من صحابك شويه و بتشترى شويه, لو لقدر الله الكمبيوتر باظ أو الهارد ديسك Hard Disk اتحرق هاتعمل ايه ؟ أكيد هاتكسر الكمبيوتر من الغيظ .

طب فى حاجه أسهل من كل دا أنت ممكن تعمل Backup يعنى نسخه أحتياطى ودى على الاقل مش هاتعيد كتابتها او هاتجمعها تانى لأ دا دى انت بس هاتعمل نسخ للبينات اللى عندك و تريح دماغك و تقوم بعض الشركات بعمل هذه النسخ الاحتياطيه Backups ووضعها على أقراص مرنه و الاحتفاظ بها بمكان أخر و قد يحدث أن تقوم بعض الشركات الكبيره بأستخدام الانترنت لوضع معلوماتها عليه

وهناك نظامان لعمليه النسخ الاحتياطيه للبيانات التى توضع على جهاز الكمبيوتر :

1- النسخ الاحتياطى الكامل :
ودا بتاخد اللى على الهارد ديسك كده هيله بيله كله عامل على باطل و بتتنسخه .

2-النسخ الاحتياطى التزايدى :
دا للناس المنظمه أو الشركات المحترمه بمعنى أنك بتقوم بعمل نسخ احتياطيه كل فتره زمنيه معينه أسبوع مثلا و عمل نسخ احتياطيه كل يوم للملفات حديثه الانشاء و الاضافه للنسخ الاحتياطيه بنظام . و هناك اكثر من برنامج يمكنك من عمل هذه النسخ الاحتياطيه و كل ما عليك هو ان تختار اى النظامين تريد و تسيب الباقى عليه.

- حقوق النسخ Copyrights :

فى حقوق نسخ للبرامج بمعنى أن الدنيا مش حلوه أوى كده لأ دا فى حاجه اسمها حقوق نسخ و تحت القانون يعنى مثلا أنك ما تقدرش تنسخ او تبيع او تنسخ أى عمل ليه حقوق نسخ الا اما تاخد إذن مسبق من صاحب حقوق النسخ, بس دا طبعا ما بيحصلش . لأن ببساطه أى حاجه بتاخدها من النت برامج مثلا بتكون بفلوس وانت بتنزلها من منتدى او اى موقع مع الباسوورد بتاعتها دا ضد حقوق النسخ و اللى مشهور فى مصر انهم بيقفلوا الانترنت كافيه تبع المصنفات علشانه لأن ببساطه معندهومش نسخه ويندوز أصليه و اى برنامج على الجهاز نفس الحكايه المهم يعنى انا بس حبيت اوضح ايه هو حقوق النسخ

أهمها أنواع تراخيص البرامج :

1-برامج مجانيه ( Freeware ) ودى مجانيه بس ممنوع تدخلها تبع برنامج تانى او تعمل على تطويرها ,

2-برامج تجريبيه (Shareware) ودى بقى يا برنس جر رجل بمعنى ان الشركه تخليك تشغل البرنامج او تنزله من النت عادى جدا لكن لفتره معينه لحد 15 يوم مثلا او شهر او اى فتره زمنيه معينه و بعد كدهع بيقفل و ما ينفعش تشغله الا لما تشتريه و فى برامج بتنزل من غير فتره معينه بس شايلين منها خصائص مهمه و يقولك اشترك و احنا نفعلهالك .

وقانونا لو نزلت اى برنامج من النت لازم تشوف ترخيصه ايه بالظبط .






*-.::.-* الحمد لله تمت ماده تقنيه المعلومات *-.::.-*
حمل مادة تقنية المعلومات

تعليقات

‏قال غير معرف…
شكرا بارك الله فيك لكن لو كان باللغه العربيه الفصحى بيكون افضضضضضضضل
‏قال غير معرف…
مشكووووووووووووووووور ..بس فين المادة بالفيديو
‏قال Yasser Abo El Ella
العفو. و مفيش فيديو للمادة دى. لأنها مادة نظرى.
شكراً
‏قال Unknown
مشكور اخى الكريم
لكن لى رجاء
انا عندى منتدى واتمنى ان توافق ان اضع فيه روابط تحميل المادة العلمية مع ذكر المصدر
‏قال Yasser Abo El Ella
@asma
مادام سيذكر المصدر لك مطلق الحرية فى اختيار أى درس من الدروس و نقلة لمنتداكي أو مدونتك أو موقعك.
وشكراً لك فهذا شيء يشرفني.
‏قال ADVANCED
جاااااااااااااااااامد اخر حاجه يا برنس الليالي
‏قال yuna…
بجد المدونة رائعة جدااااااااا وجميلة
يسلمو هالايادي يا ياسر
وان شاء الله دايما علي تقدم
وجزاك الله كل خير علي مافعلته ويجعله في ميزان حسناتك
‏قال غير معرف…
باااااااااااااااااااارك الله فيك بجد الله يبارركلك مشكككككككككككور جددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددا
‏قال Unknown
شكرا اوى انا استفادت كتييييييير وطريقة شرحك حلوة اوى وبسيطة ومش بتزهق,بس انت قلت ان الكمبيوتر عبارة عن وحدة معالجة يعنى ايه بقا وحدة معالجة انا مش فاهمة؟
‏قال Unknown
اه كمان فى نوع من انواع الكمبيوتر اسمه work station هو دا يعنى اللى بيبقى موجود ف السايبر؟ولا دا اللى هو بيبقى موجود لو ورك جروب بيشتغلو مع بعض ؟

المشاركات الشائعة